Qbuzz en het OV-bureau Groningen Drenthe hebben een alternatief voor de tramplannen klaar. De stad en directe omgeving krijgen buslijnen in het Qlink-lijnennet.
Vanaf december worden de eerste elementen van het plan al uitgevoerd. Zo gaat, zoals reeds bekend was, lijn 15 volledig via de westelijke ringweg naar de Zernike Campus rijden en gaat het Citybusconcept volledig op in Qlink. Lijn 22 wordt aan de Euroborg-zijde van het traject doorgetrokken naar Station Europapark en aan de Haren-zijde van het traject naar Annen als vervanger van Qliner 318.
Qlink is bedoeld om de stad te gaan ontsluiten via belangrijke ‘dynamo’s’ in de stad zoals Station Europapark en het UMCG. Ook locaties buiten de binnenstad zullen met de nieuwe busroutes worden aangedaan. Er zijn plannen voor vier buslijnen tussen diverse transferia’s om de stad, die niet via de binnenstad rijden maar direct naar de belangrijke locaties in de stad. Nu moeten reizigers vaak nog via het Hoofdstation reizen, en dat zal door de directe lijnen niet meer nodig zijn. Ook voor reizigers vanuit plaatsen als Assen en Emmen kunnen deze lijnen interessant zijn; zij kunnen bijvoorbeeld op het transferium van Haren overstappen op de directe lijnen en zich zo een rit door de binnenstad van Groningen besparen. De plannen voor deze verbindingen zijn overigens nog niet goedgekeurd.
In de toekomst wil Qbuzz ook de route naar de Zernike Campus verleggen. De bus zou dan via het voorgestelde tramtraject over de Bloemsingel moeten gaan rijden. Volgens Qbuzz is de route via de ringweg een tussenoplossing. De route via de ringweg is volgens de vervoerder snel maar biedt verder geen economisch interessante tussengelegen bestemmingen. De route via de Bloemsingel zou even snel moeten zijn maar kent onderweg wel interessante plaatsen om te stoppen zoals het Noorderstation en winkelcentrum Paddepoel. Om de verbinding even snel te maken als via de westelijke ringweg moet er echter wel een vrije infrastructuur voor de bus worden aangelegd. Als de plannen voor de route via de Bloemsingel zijn gerealiseerd, wordt lijn 11 omgevormd tot een Qlink-regiolijn van Zuidhorn, via Reitdiep, Zernike, Paddepoel, Station Noord en UMCG naar Station Europapark.
De Qliners vanuit Roden en Leek worden aan de stadslijnen naar Lewenborg en Beijum gekoppeld. Daardoor ontstaan de directe verbindingen Leek – Beijum en Roden – Lewenborg. Die laatste bestaat overigens in de spitsuren al. In de toekomst wil de vervoerder de bus vanuit Roden doortrekken naar Ruischerbrug, waar ook een klein OV-knooppunt gepland staat. Het betekent wel dat de lijnen 3 en 6 op deze trajecten komen te vervallen. Een oplossing voor de trajectdelen Vinkhuizen – Station en Hoornsemeer – Station is nog niet bekend.
Voor de plannen schaft Qbuzz 9 Mercedes Capacity-bussen aan om in te zetten op de zogenoemde ‘Zernikeliner’ via de westelijke ringweg. Het contract voor de aanschaf van deze bussen is deze week getekend. Daarnaast schaft de vervoerder ook 28 luxe gelede bussen aan, voorzien van airco, wifi en meer zitcomfort.