OV-bureau start procedure aanbesteding busvervoer

Foto: OV-bureau Groningen Drenthe

Met het ter inzage leggen van het ontwerp van het programma van eisen en het gunningsmodel heeft het OV-bureau Groningen Drenthe de eerste stap richting de aanbesteding van het busvervoer in Groningen en Drenthe per december 2019 opgestart. De huidige concessie van Qbuzz verloopt dan en nu krijgen vervoerders de kans om zich in te schrijven op het ‘GD-gebied’.

De ‘GD 2020-concessie’ heeft een loopduur van tien jaar (8 december 2019 t/m januari 2029) en wordt gegund aan de vervoerder die de beste prijs-kwaliteitverhouding gaat bieden tijdens de aanbestedingsprocedure. Van de vervoerder wordt verwacht dat deze samen met het OV-bureau en de provincies Groningen en Drenthe zich inzet voor de ambities van de overheden op het gebied van het OV. De concessie omvat het openbaar vervoer per auto en bus, alsmede versterking op drukke buslijnen en evenementenvervoer in opdracht van het OV-bureau (bijvoorbeeld de pendeldiensten tijdens de 4 Mijl van Groningen). De nieuwe vervoerder is, net als Qbuzz nu, verplicht de huisstijlen van het OV-bureau te voeren op haar bussen.

Nieuw voor het GD-gebied is dat een deel van het wagenpark uit de huidige concessie meegaat naar de nieuwe vervoerder. Dit gaat om de nieuwe Qliners (inclusief dubbeldekkers), nieuwe Q-link-bussen (behalve de gewone gelede bussen van Q-link blauw- en groen) en andere nieuwe bussen zoals de nieuwe, vorig jaar in gebruik genomen streekbussen en milieuvriendelijke bussen. De inzet van zelfrijdende voertuigen is door het OV-bureau toegestaan. De busstalling aan de Peizerweg in Groningen is eigendom van het OV-bureau en gaat ook over naar de nieuwe concessie.

Opvallend is verder dat het OV-bureau de gehele stadsdiensten van Groningen, Assen en Emmen elektrisch wil laten uitvoeren. Dit mag zowel met standaard als gelede bussen op bepaalde lijnen, (7, 9 en 10 (nu nog lijn 2) in Groningen).

De ontwerpen zijn te lezen via www.ovbureau.nl en liggen open voor inspraak.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *