OV-sector komt met gezamenlijke campagne om OV-gebruik te stimuleren

De openbaar vervoersbedrijven in Nederland nodigen mensen van harte uit weer met bus, trein, tram of metro te reizen. Via branchevereniging OV-NL is de campagne ‘Het OV is OK’ maandag gestart.

Het is voor het eerst dat alle ov-bedrijven meedoen aan zo’n campagne. “Het is spannend, bijzonder, een landelijke campagne van echt alle ov-bedrijven hebben we nooit eerder gedaan maar is heel hard nodig, want de corona-crisis heeft zijn sporen achtergelaten in het openbaar vervoer”, zegt Pedro Peters, voorzitter van OV-NL.

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat er op een bepaald moment landelijk 90 procent minder reizigers in de voertuigen zat dan normaal. Het gemiddeld aantal reizigers in het OV zit nu tussen de 50% en 60%, met uitschieters naar 70%, van het aantal dat normaliter wordt vervoerd, waarbij de kosten gelijk zijn gebleven. Peters: “De toekomst laat zich niet voorspellen, maar met deze campagne willen we de reiziger laten zien dat het OV oké is. Waar je ook naar toe gaat, het kan met het OV.”

Een groen sein wordt het beeldmerk van de campagne. Dat sein zal de komende maanden op diverse plekken in Nederland opduiken en ook te zien zijn in reclameboodschappen op bijvoorbeeld radio, televisie en sociale media.

OV-NL is overigens tevreden met het gedrag van reizigers in het openbaar vervoer. “Met de medewerking van de reizigers en onder andere de onderwijsinstellingen, zoals het mondkapje dragen en zoveel mogelijk reizen buiten de drukke tijden, is het ons gelukt om verantwoord met het OV te reizen”, aldus de voorzitter.

Reis door naar deze berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *