Zernike-campagne tegen gebruik bus

Het OV-bureau werkt samen met de gemeente Groningen in een campagne om meer mensen op de fiets te krijgen in plaats van in de bus. Voor Q-link 15 in Groningen roept men nu p per fiets naar de Zernike Campus te gaan.

Lijn 15 is de drukste lijn van de stad. Het afgelopen studiejaar had de lijn gemiddeld zo’n 170.000 reizigers per maand. De lijn rijdt op de drukste momenten veertien keer per uur in beide richtingen. Sinds de start van Q-link in 2014 rijdt de lijn een rechtstreekse route tussen het Hoofdstation en Paddepoel met een beperkt aantal stops onderweg.

De lijn is zo druk dat er regelmatig extra bussen in moeten worden gezet. De gemeente stimuleert, zeker binnen de stad, fietsgebruik door de voornamelijk studenten die naar Zernike moeten. Daartoe zijn de bekende Zernike Routes uitgebreid tot de Grote Markt en het Hoofdstation. Via snelle, voor de fiets geschikte wegen en paden moet een fietsrit richting de campus ongeveer even snel zijn als een busrit.

Via speciale stickers op de bussen worden studenten opgeroepen de fiets te pakken. Met een routewijziging in december bij de start van de nieuwe dienstregeling hoopt men de druk op lijn 15 nog verder te verlichten. Vanaf dan rijdt de bus via de busbaan bij de Koeriersterweg naar de ringweg. Daardoor bedient de lijn niet meer de drukke halte Rembrandt van Rijnstraat. Vanaf december wordt daarbij echt non-stop gereden tussen het Hoofdstation en Winkelcentrum Paddepoel.

Gerelateerde berichten

1 thought on “Zernike-campagne tegen gebruik bus”

  1. Is het niet handiger om de stimulering om niet met de bus te gaan pas het volgend voorjaar in te laten gaan ?
    Laten we zeggen zondag 2 april 2019 ?

    Het zal stukken aangenamer zijn ( wat het weer betreft) dus men zal gemakkelijker de bus willen/kunnen laten staan.
    Maar ja ..ik ben maar een ongeletterd/ongestudeerde/ eenfoudige …gniffel ..zoon van een postbode.
    Ik zal het “psychologisch”..niet helemaal door hebben vermoed ik ..
    En weet niet beter ..
    Het zal in mijn ogen dus weinig zoden aan de dijk zetten en de bussen zullen ( gelukkig voor qbuzz) de hele winter gewoon weer stampvol zitten.
    Leve het gemak van de Studenten OV kaart
    Ps.

    Als een betweter (ongevraagd) een advies geeft, verwerp dit dan niet. Bedank hem voor zijn bijdrage en voeg er op een tactvolle manier je eigen ideeën aan toe.
    Vraag in een vergadering niet de mening van een betweter. Daarmee geef je hem de kans om de discussie naar zich toe te trekken en maak je je afhankelijk van zijn instemming. Sta als voorzitter niet toe dat een betweter de discussie domineert.
    Benader betweters liever in een één-op-één gesprek. Probeer niet een discussie van de betweter te winnen, maar maak op een positieve manier gebruik van zijn kennis. Vraag naar zijn ideeën. Luister er goed naar. Stel belangstellende vragen.
    Verzamel informatie over een probleem voor je een discussie met een betweter aangaat. Het gaat er niet om dat jij het beter moet weten dan de betweter, maar dat je niet als een beginneling opzij wordt gezet. Enige kennis van zijn vakgebied helpt bovendien om contact te maken met de betweter.
    Betweters zijn meestal gevoelig voor complimenten en vleierij. Maak er een gewoonte van om ze af en toe een compliment te geven, niet alleen op momenten dat je iets van ze nodig hebt. Maar overdrijf het niet, anders denkt de betweter dat je onder de indruk bent van zijn kwaliteiten en dan verergert zijn lastige gedrag.
    Laat je niet tegen je zin in de rol van leerling duwen. Weiger ongevraagde uiteenzettingen waarin de betweter jou de les leest.
    Als een betweter je irriteert, probeer je dan eens voor te stellen hoe moeilijk het leven is voor de betweter. Heb medelijden met de betweter, dat maakt hem makkelijker te accepteren.
    Amen ..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *