Het Hoofdstation in Groningen heeft na de verbouwing niet genoeg ruimte om treinverkeer voor de nieuwe Wunderline af te handelen. Er zijn geen kopsporen beschikbaar waarop kan worden omgekeerd.

In de nieuwe situatie gebruikt Arriva doorgaande sporen, waardoor treindiensten op elkaar door kunnen rijden verder de provincie in. Er zijn straks nog vier kopsporen over, maar die zijn bestemd voor treinen van de NS, meldde demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen in antwoord op Kamervragen.

Het is volgens haar te laat om de plannen nog aan te passen in de huidige bouwfase. Dat betekent dat er een later nog een verbouwing zal moeten plaatsvinden, mocht men de Wunderline toch op het Hoofdstation willen laten stationeren.

Uiteindelijk wil de provincie de Wunderline uiterlijk in 2036 laten rijden, waarmee de reistijd over het spoor tussen Groningen en Bremen flink zou worden verlaagd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *