Groningen en Drenthe hebben een rijke geschiedenis wat betreft openbaar vervoer. Op OV Nieuws GD plaatsen we regelmatig artikelen die gaan over de belangrijke momenten uit het verleden.
Historie: van rupsend door de stad naar snelle, rechte lijnen
Als je tegenwoordig in de bus in Groningen stapt, dan is deze vrij snel op de plaats van bestemming. Door de komst van bijvoorbeeld de Q-link en snelle busbanen gaat het, zeker met het werk dat nu aan de wegen plaatsvindt vaak sneller dan met de auto. Hoe anders was dat in het verleden. Oudere […]
Bussen jaar van de Grote Markt, plein is bijna klaar na renovatie
Vandaag is het precies een jaar na de eerste dag dat er geen lijnbussen waarop er geen lijnbussen meer op de Grote Markt kwamen. 98 jaar lang domineerden de bussen het beeld op het plein, maar de gemeente wilde er van af om het leefklimaat te verbeteren. Wat heeft deze ingreep na een jaar gebracht? […]
Nog één weekje bussen door de huiskamer van Groningen
Op 17 juli is het de laatste dag van een iconisch beeld: de laatste bussen zullen dan na een periode van bijna 100 jaar door de huiskamer van Groningen: over de Grote Markt en door de Gelkingestraat en Oosterstraat rijden. De gemeente gaat van de Grote Markt een groot plein annex leefgebied maken, waarin geen […]
De drukste lijn van Groningen: lijn 15
Het is misschien wel één van de meest bijzondere buslijnen van de stad: Q-link 15, de oranje lijn naar de Zernike Campus. Niet zozeer vanwege de route, want die is niet zo heel bijzonder. Wel vanwege het grote verloop. Het is namelijk niet alleen de drukste lijn van de stad, ongetwijfeld heeft de lijn in […]
Historie: De Groningse trambus
Groningen is een stad met een roemrijke geschiedenis in het stadsvervoer. Ooit waren er trams en ook nu hadden er weer trams moeten rijden, als het aan de gemeente had gelegen. Door een politieke crisis is dat er niet van gekomen en hebben we in de stad nu een soort trambus. Hoe is dat zo […]
50 jaar stadsdienst Emmen: van Buxi tot Q-link
Sinds enkele jaren is de stadsdienst van Emmen een bijzondere. Door de komst van elektrische stadsbussen wordt er een rondje gereden waarbij een bus na het rijden van de vier lijnen precies aan de oplader moet op het station. Emmen wordt ontsloten door de stadsdienst van de vier lijnen. Elk rijden ze naar één van […]
Ploegen door de sneeuwduinen
Bijna 43 jaar geleden lag in februari de wereld in Noord-Nederland een paar dagen stil. Een enorme sneeuwstorm zorgde nagenoeg onverwacht voor een winters tafereel dat zijn weerga niet kende. Dit had grote gevolgen voor het openbare leven in de navolgende dagen. Het was niet de eerste portie sneeuw dat jaar. Rond oud en nieuw […]
De eerste snelle OV-as in Groningen
Met snelle busbanen zoals langs de Peizerweg en over de Zernike Campus is het busvervoer in de stad misschien wel sneller dan andere motorvoertuigen. Maar er was één baan die het spits afbeet: de Oosterhamrikbaan. Het begin van het plan De snelle verbinding tussen de binnenstad en Kardinge, Beijum en Lewenborg werd in het begin […]
Het begin van de toekomst: Lijn 2000
Sinds 2014 kennen we in Groningen en omgeving de Q-link. Hoogwaardige, comfortabele bussen met snelle en rechtstreekse routes. Q-link werd bedacht na het afblazen van de plannen voor de Regiotram in 2012. Tot de invoering van Q-link was, mede door de plannen voor de tram, een oud lijnennet nog steeds de basis voor het busvervoer […]