De staking doet bij veel reizigers met abonnementen vragen oproepen; kunnen zij hun geld, of een deel daarvan terugvragen? In de meeste gevallen is het antwoord: ja, maar het verschilt per abonnement en vervoerder.

Om te beginnen is er het studentenreisproduct. De Algemene voorwaarden Stads- en streekvervoer schrijven voor dat reizigers hun vooraf betaalde reiskosten terug kunnen krijgen wanneer er 24 uur of langer gestaakt wordt, over die betreffende periode. Wat dat voor het studentenreisproduct betekent, is niet duidelijk. Het product kost geld, maar wordt niet vooraf betaald (want studenten die geen gebruikmaken van het product, krijgen geen extra studiefinanciering) en wordt een gift wanneer binnen tien jaar het diploma wordt behaald. In dat geval zijn er helemaal geen kosten mee gemoeid. Het valt te proberen bij de vervoerder, maar de kans op restitutie is klein. Uitzondering is het gebruik van het product op buslijn 417. Deze rijdt in de nooddienstregeling van Qbuzz overdag door Roden en Leek, maar is normaal een nachtlijn waar het studentenreisproduct niet geldig is. Daardoor zijn in sommige gevallen onterecht kosten afgeschreven van de OV-chipkaart, aangezien de extra ritten van lijn 417 niet onder het nachtnet vallen. Deze kosten kunnen wel terug worden gevraagd.

Een ander verhaal betreffen andere abonnementen, bijvoorbeeld het Sterabonnement. Dan zal het aantal dagen dat het abonnement niet kon worden gebruikt door de vervoerder worden vergoed. Hiervoor kan het restitutieformulier (Qbuzz of Arriva voor lijnen 304 en 314). Vermeld hierbij dat er een storing was bij de OV-chipkaartapparatuur. Dan komt het restitutieverzoek op het juiste bureau terecht.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *