Zaterdagmiddag 2 juli 2011, rond drie uur 's middags of de Sint Jansbrug. Als je het zo leest zou je zeggen dat het een behoorlijk gewone, lekker drukke zaterdagmiddag is in de binnenstad van Groningen. Niets is echter minder waar.
Alweer een tijdje geleden werd bekendgemaakt dat de Roze Zaterdag in 2011 in Groningen georganiseerd zou worden. Het brengt een groots evenement met zich mee, van muziekoptredens tot de parade met diverse organisaties welke de hele binnenstad op z'n kop zet met knallende, typische muziek en duizenden toeschouwers aan de kanten van de straten.
Zo'n parade door de binnenstad heen brengt uiteraard diverse verkeersmaatregelen met zich mee, waar de bussen ook onder gepaard gaan. Het was voor Stadjers nagenoeg onmogelijk om op de drukke zaterdagmiddag met de bus vanuit de buitenwijken naar de binnenstad te gaan om bijvoorbeeld te winkelen. Uitstappen voor de binnenstad? Dan was het het grootste deel van de middag lopen vanaf het hoofdstation of UMCG. En dat geldt zelfs voor de Citybus, hoezo de Roze Zaterdag is makkelijk bereikbaar vanaf de P+R-terreinen?
Buiten de parade konden de bussen ook geen gebruik maken van de Grote Markt. De 'gebruikelijke' tijdelijke haltes aan de Turfsingel werden weer eens van stal gehaald. De stadsschouwburg is inmiddels bijna een bekende halteplaats geworden vanaf het station, maar richting het station is dat soms nog iets moeilijker. De tijdelijke halteplaats was namelijk gecreëerd aan de zijkant van het provinciehuis. Voor de reizigers is dat geen hele slechte plek, want vanaf daar is het hoogstens vijf minuten lopen naar alle festiviteiten op de Grote Markt. Echter was het overige verkeer niet zo blij met de halteplaats. De rijbanen aan de Turfsingel zijn te smal voor de forse lompe bussen, wat betekent dat er spontaan files op de Turfsingel ontstonden op de toch al zo drukke zaterdagmiddag. Tel daar nog eens de extreem volle bussen bij op die dus extra lang de tijd nodig hadden om te halteren (wat er zo nu en dan ook voor zorgde dat er drie gelede bussen achter elkaar stonden te halteren) en je zou je als nieuwe bezoeker van Groningen spontaan kunnen gaan afvragen of een ringweg rondom de diepenring geen goed idee zou zijn. In combinatie met de soms ongeduldige automobilisten die toch even kijken of hun middenklasser niet net tussen de bussen en geparkeerde auto's door passen krijg je dan toch, zeker zonder verkeersregelaars in de buurt een flinke chaos.
Toch ergerde niemand zich. Je kon de automobilisten gewoon zien genieten van het uitzicht op de mensen met roze t-shirts, sjaals en zelfs roze zonnebrillen, welke op het station door de NS werden uitgedeeld. Opgeteld met de stemming onder de bezoekers, die echt veel zin hadden in een leuk feestje, kon je spreken van een gemoedelijke, gezellige chaos. Ondanks dat waren een andere halteplaats langs de diepenring en slimmere, snellere omleidingsroutes tijdens de parade voor sommige lijnen misschien geen slecht idee. Maar het gezegde luidt: aldoende leert men. Hopelijk heeft de gemeente Haarlem goed gekeken in Groningen.
Onder de noemer 'Redactie Blog' schrijft de OV Nieuws uit Groningen-redactie regelmatig over haar opinie op het openbaar vervoer in Groningen, achtergronden bij het nieuws of nieuws over de website.