Er hebben zich geen grote problemen voorgedaan tijdens de OV-staking. Het overgrote deel van de reizigers wist dat er geen treinen en bussen zouden rijden, en op de wegen was het weliswaar drukker dan normaal, maar dat zorgde niet voor extreem lange files in Groningen en Drenthe.

Tussen 7:00 en 18:00 uur reden er enkele buslijnen van Qbuzz, op belangrijke routes. Deze diensten konden worden opgestart doordat er daarvoor genoeg werkwillige chauffeurs waren, maar er werd wel gereden in een veel lagere frequentie. Ook kleinschalige ritten uit het Publiek Vervoer werden gereden, maar erg druk was het niet. Qliner 300 reed iets langer in de avond door, maar slechts één keer per uur.

Arriva hield haar treinen, net als de NS aan de kant. Wel reden er enkele bussen op de lijnen 304, 314 en 324, maar volgens Arriva betrof dit slechts een handjevol. De NS bood dinsdagmiddag bij monde van directeur Roger van Boxtel haar excuses aan de reizigers aan. Er reden, naast de door de rechter verplichte noodpendel rond Amsterdam en Schiphol, ook enkele andere treinen. Deze werden in overleg met de vakbonden ingezet om roest te rijden. Als sporen langer dan 24 uur niet betreden worden, is de kans groter dat de werking van stroomspoorlopen worden beïnvloed.

Op Twitter stelde OV Nieuws GD haar volgers de vraag of zij last hadden van de OV-staking. Het grootste deel gaf aan dat dit niet het geval was, omdat zij toch niet weg hoefden.

Vervoerders krijgen van veel reizigers de vraag of er restitutie mogelijk is. Dit is het niet het geval, omdat de meeste vervoerders in hun reisvoorwaarden hebben opgenomen dat er pas restitutie plaatsvindt wanneer een staking langer dan 24 uur duurt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *