De spoorwerkzaamheden tussen Groningen en Zuidhorn verlopen goed. Er wordt gewerkt aan diverse klussen om een extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden in te kunnen passen. De grote projecten vinden plaats bij de Paterswoldseweg in Groningen, Zuiderweg in Hoogkerk en Fanerweg in Zuidhorn.
In Groningen wordt de Paterswoldseweg ondertunneld. Daarvoor is de weg sinds deze week tot eind volgend jaar afgesloten voor automobilisten. Ook fietsers en voetgangers kunnen tot volgend weekend geen gebruik maken van de spoorwegovergang. Daarna is de treinvrije periode weer voorbij en is er een noodovergang voor fietsers en voetgangers.
In en rond Hoogkerk wordt gewerkt aan een spoorverdubbeling. Omwonenden zitten daar al langere tijd in de werkzaamheden. Het dorp is dezer dagen letterlijk in tweeën gesplitst. Verkeer tussen het noorden en zuiden moet flink omrijden via de Johan van Zwedenlaan. Daar is dan wel een mooi uitzicht op de werkzaamheden. Er rijdt tussen beide delen van het dorp een pendelbusje voor voetgangers en invaliden. Daarnaast is er voor schooljeugd een pendelbus van de noordzijde van Hoogkerk naar drie scholen aan de zuidzijde. Bijzonder aan de werkzaamheden in Hoogkerk is dat er een hogesnelheidswissel wordt geplaatst. Deze is 150 meter lang, door vier motoren aangedreven en is het eerste exemplaar in Noord-Nederland.
Bij de Fanerweg in Zuidhorn wordt komende dinsdagavond een compleet spoorviaduct ingereden. Dat is wat later dan gepland, want de funderingen van de oude landhoofden bleken taaier dan gedacht. Toch is het project daar ook op tijd klaar zoals het nu lijkt. De werkzaamheden in Zuidhorn zijn ter plaatse te volgen via een tijdelijke tribune.
In Groningen gebeurt de komende week iets soortgelijks. Daar wordt al weken gewerkt aan het nieuwe tunneldek op een nabijgelegen terrein. Komende week wordt deze ook ingeschoven. Aannemer BAM Infra had bij de Paterswoldseweg ook graag een tribune neergezet, maar dat bleek niet mogelijk. Er zijn wel drie webcams aanwezig, zodat de werkzaamheden thuis te volgen zijn.
Treinreizigers moeten het nog even volhouden met de treinvervangende bussen. Dat zijn overigens bijzondere exemplaren, want Arriva werkt met allerlei onderaannemers. Zo komt het voor dat er bussen uit bijvoorbeeld Zeeland rondrijden. Ook Arriva zelf rijdt, en heeft hiervoor onder meer twee stadsbussen uit Limburg gehaald. De komende week zal de druk iets afnemen, want dan is het herfstvakantie.