Woensdag is de eerste van drie landelijke actiedagen onder buschauffeurs van vakbond FNV begonnen. Volgens de gezamenlijke vervoerders verenigd in de VWOV is de opkomst lager dan de vorige keer.

In het hele land wordt in het streekvervoer gestaakt door FNV-chauffeurs om aandacht te vragen voor een betere CAO. Speerpunten hierbij zijn vooral een hoger salaris en een lagere werkdruk. De opkomst verschilt per regio. “In een groot deel van de regio’s zijn er 70% tot zelfs bijna 100% werkwilligen, op een aantal plekken is dat rond de 60% met enkele uitschieters naar beneden”, meldt de VWOV.

Eerder meldden de vervoerders al in een gezamenlijk statement klaar te zijn met de houding van de FNV.
Dat herhaalt men woensdag opnieuw in een statement. “De onderwerpen waar FNV voor wil staken moeten allemaal besproken worden aan de CAO-tafel voor de CAO OV 2023. Deze onderwerpen zijn niet met terugwerkende kracht realiseerbaar, op loon na. Afgelopen week hebben de werkgevers overeenstemming bereikt met vakbond CNV over een extra eenmalige uitkering van 1000 euro binnen de huidige cao 2021-2022. Juist om nu al een stap te zitten in verband met de inflatie. Deze uitkering krijgen FNV-leden ook uitgekeerd.” De werkgevers willen niet meer praten met de FNV over de CAO 2021-2022, welke al wordt uitgevoerd nadat er een akkoord kwam met vakbond CNV.

Bij Arriva wordt ook door verkeersleiders gestaakt. Het was onduidelijk hoeveel dit er zouden zijn en of de bussen daardoor wel uit konden rijden, maar dat bleek woensdag gewoon te kunnen. Dat betekent dat een deel van de bussen van Arriva tot in Groningen en Drenthe gewoon rijdt.

Voor reizigers betekent de staking dat het pas kort van tevoren duidelijk is welke bus wel en welke niet rijdt. Abonnementshouders voor de bus hebben recht op een vergoeding omdat de staking langer dan 24 uur duurt. Deze kan worden aangevraagd bij de vervoerder waar het abonnement is afgesloten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *